BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, September 29, 2010

Apabah juga benda pasal SABAH ni??

This is based on my own point of view ah, others may differ.



Talk about RESTAURANT, kebanyakan restauran yang sy pergi tidak original, hampir kesemua yang pernah sy pergi mesti ber-fusion-fusion; macam contoh Restauran Banu di Gaya Street, masakannya selalu bertukar2 dari Indian cuisine ke Malay cuisine ntah apa lagi cuisine yang kena masak, biasanya lepas kolej sy ke sana untuk makan roti canai atau martabak.

Satu lagi restauran kegemaran sy di Gaya Street ni, Restauran Nuryana, by its name only it's obviously a Muslim restaurant, but i won't call it a Malay restaurant because again it's a fusion restaurant. Biasanya sanalah meeting place geng2 sy untuk buat assignment, masa berehat, dan jumpa orang.
Biasanya sy order macam2 di sana, semua lauk dia sadap, so?

Orang Dusun, Kadazan, Rungus, atau Illanun, Bajau, Bugis, sangat susah mau kasih beza sebab smua ni pandai bertukar2 gaya atau sama saja, dan biasanya juga kebanyakan orang Dusun atau yang bersekutu dengannya nampak macam orang Cina, tapi kadang2 nampak macam orang Bajau dan lain-lain lagi.

Ada juga yang namanya bunyi macam orang Melayu tapi bukan Muslim.

Ada seorang kawan sy dari sekolah menengah yang hebat bertutur dalam bahasa Hakka(Cina) dan Tamil tapi dia orang Bugis, tapi bukan bugis original lagi sebab--

Kahwin campur di sini adalah perkara biasa, ada satu lagi restauran cina ni yang ada banyak orang India dan Pakistan di dalamnya.

Jangan terkejut kalau tiba2 suatu hari nanti kau terjumpa orang Bajau atau mana2 yang nampak macam orang Melayu atau Muslim cakap Cina dengan lancar, dan orang Dusun lagi suka cakap Cina atau Filipino atau mana2 bahasa lain, semua tu perkara biasa.

Bangsa Melayu bukan bangsa majoriti di Sabah.

Apa yang majoriti? Mixed blood, and they are proud of it cuz that's what makes Sabah's identity. It's about blending, blending~

Kebanyakan orang di Sabah bertutur lebih dari dua bahasa.

BAH, prefix atau suffix kegemaran orang Sabah tidak peduli apa bangsa. Kadang2 sy rasa lucu juga kalau terdengar pelat Sabah yang terlampau keras like my parents'.

But like any other Malaysian and Singaporean, we also say 'LAH' consistently.

Ada macam2 dialek di Sabah, ikut region la, macam Bahasa Malayu di Semenanjung Malaysia juga bukan semua bunyinya sama.

Jangan terkejut kalau suatu hari nanti kau masuk restauran Cina, tapi tukang masak dia orang Muslim.

Talk about stereotype, I would say just give up on it. Like any other places, it
is always not a good idea to know about one's culture unless you understand it from the inside.

Malas sy mau ambil kisah dengan orang yang suka betul ingin memecah belahkan kesatuan ini. Bukan saja di Sabah tapi di seluruh MALAYSIA.


Bahasa Pasar FTW

lol

0 comments: